tirsdag 20. november 2012

Linosnitt

Prosjektet vi nå har drevet med i trykk og foto kalles for linosnitt. Linosnitt er en trykkemetode.


Det første jeg gjorde var og finne et portrettbilde jeg ville jobbe med. I photoshop redigerte jeg bilde med cutout. Da fikk jeg dette resultatet.



Etter dette tok jeg å tegnet på baksiden av arket og fikk med linjene. Så tok jeg å tegnet over linjene igjen med et "blåark" under, med plata på bunn. Da svertet det farge over på platen. Og de linjene som kom på platen er det jeg har gått ut i fra når jeg har skjært i linoplaten.


Jeg brukte forskjellige lino kniver til og å skjære bort alt som skulle bli hvitt på portrettet. Det var viktig og skjære dypt nok så det ikke kom sverte på det hvite når jeg skulle begynne og trykke.
Her kan man se en av lino knivene og at jeg har skjært bort det som skal bli hvitt. Det som skulle bli sort skulle ikke skjæres, og for å få gråtoner måtte vi skjære linjer. Det har jeg gjort i halve ansiktet.


Når jeg var ferdig med å skjære var det tid for å trykke.
Jeg brukte trykksverte. Helte litt sort trykksverte over på en glassplate og brukte en vals til og få fargen ut over platen.



Etter å ha funnet ut hvor mye trykksverte som passet seg, etter mange forsøk begynte jeg å trykke på tykkere papir. Etterhvert begynte jeg å eksperimentere med litt farger. Jeg tok et par ganger med kun en farge, før jeg brukte flere farger. F.eks hvit og lilla, blå og gul osv. Her er et av resultatene på det.


Helt til slutt lagde jeg pasepartout. Det er en ramme vi har rundt portrettene. Det kuttet jeg i en størrelse som passet til mitt portrett. jeg valgte og ta et portrett med farge og et i svart hvitt som mitt endelige produkt.
Og dette ble mitt endelige resultat:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar