onsdag 22. mai 2013

Vårprosjekt Linosnitt



Vi fikk en oppgave som vi hadde ganske frie tøyler på for neon uker siden. Vi skulle finne en grafiker vi syntes var interessant, så skulle vi skrive litt om grafikeren, å få inspirasjon fra noe av arbeidet til den grafikeren du valgte.

Jeg fant ingen norske som virket veldig interessante så jeg fikk lov til å velge noen fra et annet land. Da kom jeg over Kira Yustak som er fra Pennsylvania. Hun er en amerikansk grafiker og kunster. Hun maler for det meste men driver også med noe linosnitt.
eksempler på hennes arbeid:


Etter å ha sett på en del av arbeidet hennes fant jeg ut at jeg ville lage linosnitt av et sjødyr, så da valgte jeg en blekksprut. Da jeg fant et passende bilde tok jeg og redigerte det i Photoshop med effekten "cutout". Da fikk jeg dette resultatet:
Etter man har skrevet ut bilde tar man å tegner linjene på baksiden av arket. Da kan du enten ta bilde ditt inntil en vindusrute eller så kan du bruke et lysbord slik som jeg gjorde. Deretter tar man et "blåark" å legger oppå linoplata også tar man bilde å legger på toppen før man tegner over strekene igjen så det sverter av farge på linoplata.
Det er viktig å huske på å feste arkene og plata med teip slik at linjene kommer der de skal og at det ikke blir ujevnt.




Når man skal begynne å skjære så er det viktig å vite hvilke områder som skal skjæres bort å ikke. Når jeg skulle skjære brukte jeg tre forskjellige linokniver. En som er veldig grov som tar mye, en som tar mindre og en som jeg har brukt for å markere linjer. Her er et bilde av en del linokniver i forskjellige størrelser: 




Det som jeg ville skulle være hvitt, det fjernet jeg. Og de områdene jeg ønsket at det skulle sverte på, der rørte jeg ingenting. Det er viktig å skjære dypt nok slik at det ikke kommer noe særlig sverte på de områdene som skal være hvitt, når du skal trykke.
Her er noen bilder fra når jeg har skjært i linoplata. Om plata er litt for hard kan man legge linoplata på en takke for å myke den opp litt, slik at det er lettere å skjære i den.




Etter man har skjært ferdig det man har ønsket så er det bare å begynne å trykke. Jeg eksperimenterte med litt farger og forskjellige bakgrunner. Jeg brukte en del tapeter for å få litt mer liv i bildet. resultatene kommer i morgen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar